onsdag 9 maj 2012

Magnet och kopparrör

Här är ett intressant experiment med ett kopparrör och en magnet. Kolla på videon och se om ni har en bra förklaring till vad som händer.

Koppar är ju inte ett magnetiskt material men visst kan det skapas ett magnetiskt fält med hjälp av induktion?

http://www.youtube.com/watch?v=G7ysnXH53Wo&lr=1

Rätta mig om jag har fel.

Men i det stora hela så rör sig kopparröret igenom det magnetiska fältet som uppstår med hjälp av magneten och det skapas en elektrisk ström i röret vilket leder till att röret blir en elektromagnet som attraherar magneten vilket får magneten att sänka farten genom röret, när sen magneten faller långsammare blir strömmen mindre genom ledaren och då blir det mindre attraktion.

4 kommentarer:

  1. jag tycker att du har förklarat det bra:-)

    SvaraRadera
  2. I fysiksalen använde ni ett aluminiumrör. Kan man ha vilket material som helst?

    SvaraRadera
  3. ...hmmm
    det måste väl vara en metall. En metall som inte har ''bra magnetiska egenskaper''. Det skulle inte ha fungerat om det var järn till exempel.

    SvaraRadera
  4. Kom på att jag kan förbättra min förklaring lite på fenomenet.

    När magneten faller genom röret så induceras (induktion) virvelströmmar i röret, det leder till att det skapas ett magnetfält i röret. Det magnetfältet och magnetfältet från magneten kommer att påverka varandra. Och enligt Lenz lag så kommer det inducerade magnetfältet i röret att få riktningen så att det motverkar fallrörelsen för magneten.

    Och ett svar till Ingrids fråga.
    Materialet måste vara ett elektriskt ledande material för att ström ska kunna uppstå i det. Sen vet jag inte om ni känner till ”ferrormagnetiskt” material som järn t.ex. De materialen är i alla fall för starkt magnetiska så det skulle leda till att magneten skulle fastna i röret.

    SvaraRadera